Sakens fakta
- I februar 2008 fikk en familie i Oslo kommune utvidet sitt avlastningstilbud fra 40 til 60 timer per måned, og engasjerte en individuell avlaster gjennom NAVs annonseportal.
- Avlasteren, kalt A i dommen, skrev under på en oppdragskontrakt med kommunen, hvor det eksplisitt sto at hun ikke var arbeidstaker og ikke hadde krav på feriepenger.
- Etter at Oslo kommune nektet å utbetale feriepenger, gikk A til sak – med Fagforbundet som partshjelper.
Rettslige spørsmål
Det sentrale var om avlasteren skulle anses som en arbeidstaker etter arbeidsmiljøloven og ferieloven, eller om hun kun var en oppdragstaker. Arbeidsmiljølovens arbeidstakerbegrep skal ifølge rettspraksis tolkes vidt, slik at de som faktisk har behov for arbeidsrettslig vern, får det.
Vurderingen fra Høyesterett
- Domstolen gjennomgikk konkrete momenter som avgjør om noen er arbeidstaker:
- Plikt til å stille personlig arbeidskraft til disposisjon
- Underordnings- og kontrollansvar (ledelse/kontroll)
- Arbeidsmidler stilt til rådighet av arbeidsgiver
- Risiko for arbeidsresultat
- Vederlag/lønn
- Stabilitet i tilknytningen
- Arbeid hovedsakelig for én oppdragsgiver
Disse momentene trekker samlet sett klart i retning av at avlasteren var arbeidstaker, ikke oppdragstaker.
- Avlasterens arbeidsforhold var ikke fritt eller uavhengig – hun kunne ikke bruke medhjelpere, hun fikk arbeidsplan og oppgaver fastsatt av familien, og kommunen kontrollerte arbeidet gjennom rapportering.
- Høyesterett presiserer at det er de reelle forholdene som avgjør, ikke hva kontrakten kalles. Selv om kontrakten beskrev avlasteren som «oppdragstaker», gir det ingen rett til å fravike ferielovens ufravikelige rett til feriepenger.
- Hensyn til brukermedvirkning og behovet for fleksibilitet kan ivaretas innenfor arbeidsmiljølovens rammer, og kan ikke begrunne dårligere vern for avlastere.
Resultat og betydning
- Høyesterett fastslo at avlasteren var arbeidstaker med rett til feriepenger.
Oslo kommune ble dømt til å betale feriepenger for 2008, 2009 og 2010 med tilhørende renter, samt sakskostnader for alle instanser.
Erstatningene:- Feriepenger: 1 749 kr for 2008, 5 618 kr for 2009, 6 211 kr for 2010
- Sakskostnader: 181 305 kr til det offentlige og 61 600 kr til Fagforbundet for Høyesterett
- Dommen slår fast at ferielovens og arbeidsmiljølovens vern gjelder reelt, ikke formelt. Kommuner må vurdere hvorvidt avlastere og lignende roller faktisk er arbeidstakere og gi lovfestede rettigheter som feriepenger.
Hva har dommen betydd for fremtiden?
Etter denne dommen kan avlastere og andre som mottar kompensasjon for individuell omsorg eller tilsyn der kommunen har det reelle arbeidsgiveransvaret, kreve de samme rettighetene som andre arbeidstakere – herunder feriepenger. Samtidig må kommuner som bruker oppdragskontrakter, revurdere sin praksis og sikre at ferieloven og arbeidsmiljøloven overholdes.
Dommen er også et eksempel på hvor terskelen ligger for å bli ansett som en arbeidstaker selv om det i første omgang inngås en oppdragsavtale.
Les også vår artikkel om klassifisering som arbeidstaker eller oppdragstaker her.