Utsatt for ID-tyveri – hva gjør jeg?

by Thomas Reinholdt

Thomas Reinholdt er advokat, siviløkonom og fallskjermjeger. Han har lang erfaring fra næringslivet innenfor en rekke fagfelter. Spesielt dyktig er han til å skape vinn-vinn situasjoner for sine klienter.

Utsatt for ID-tyveri – hva gjør jeg?

av | mai 18, 2022 | Blogg, Forbrukerrett

Reading Time: 2 minutes

Hvis man har blitt utsatt for ID-tyveri, gjelder det å handle raskt for å begrense skadene. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hva du kan gjøre hvis du først har blitt utsatt for ID-tyveri.

ID-tyveri kan kort defineres som økonomisk svindel hvor noen utgir seg for å være en annen person. Dette gjøres ved at ID-tyven fremstår som rette eier av et identifikasjonbevis eller innehar personopplysningene til en annen person. Dette kan brukes til blant annet å kjøpe varer, inngå låneavtaler eller åpne bankkontoer. Når en person gjør dette i en annens navn, står man overfor ID-tyveri.

Når du har blitt utsatt for ID-tyveri, er det første du må gjøre og umiddelbart kontakte banker og kredittkortselskaper og be de stenge alle kontoer som har blitt utsatt for ID-tyveri. Dersom man misligholder denne plikten, kan man risikere å bli ansvarlig for en store deler av misbrukerens kortbruk. F.eks. dersom noen har stjålet bankkortet og brukt det til å kjøpe dyre varer. Man bør også informere de relevante bankene om hvilke transaksjoner som faktisk er foretatt av andre. 

Du bør også kontakte øvrige virksomheter man har et kundeforhold til og som har personopplysninger om deg. Dette kan være banker, kredittkortselskaper osv. Du kan be de sjekke om ID-tyven har prøvd å kontakte virksomheten og be dem være obs på falske henvendelser. 

Dersom du får informasjon om at det er opprettet nye kontoer i ditt navn, må du også kontakte banken hvor kontoen er opprettet. 

ID-tyveriet må politianmeldes. Dette sikrer også at du har dokumentasjon for at det har skjedd noe kriminelt. Dette kan da brukes som bevis på at du ikke har autorisert betalingene eller låneavtalene og kan få betydning for størrelsen på kravet som banken vil rette mot deg. 

Du bør også kontakt byråer som gjør kredittsjekk, og be dem stenge adgangen for kredittsjekk. Dette vil gjøre det vanskelig å ta opp kreditt i ditt navn. Det finnes ingen sentral myndighet man kan kontakte for å stenge for kredittvurdering, men må gjøres hos hvert enkelt kredittbyrå. 

Tilslutt bør du bytte passord på andre kontoer og nettsteder. Da hindrer du at ID-tyven får mulighet til å utnytte flere personlige forhold og gjøre flere transaksjoner i ditt navn. Disse tipsene er ikke ment som en uttømmende liste av hva man bør gjøre, men kun generelle råd for hva som typisk er smart å foreta seg. 

Advokathjelp

Mange innboforsikringer har dekning for rettshjelp ved id-tyveri. Ta kontakt for en uforpliktende vurdering av din sak.

Vi tilbyr inntil 15 minutters gratis saksavklaring. Ta kontakt på post@reinholdt.no eller telefon +47 23 68 85 58.

Follow by Email
LinkedIn
Share